Situering :
Als bedrijfsleider is het soms essentieel om je boodschap aan een groter publiek over te brengen. De manier waarop je dit doet, heeft een grote invloed op de geloofwaardigheid van je boodschap. Aarzelend, stil of angstig spreken kan de inhoud van je boodschap ondermijnen. Daarom is het cruciaal om je boodschap op een krachtige, maar aangename en zelfverzekerde manier te presenteren.
▶️ Bekijk de intro
Nogal wat managers hebben echter moeite om overtuigend te spreken en hun boodschap krachtig over te brengen.
Vooral in situaties waarin zij hun team moeten motiveren, veranderingen moeten uitleggen, of hun visie moeten delen.
De voornaamste oorzaken zijn :
-Gebrek aan zelfvertrouwen
-Onvoldoende voorbereiding
-Monotone stem of gebrek aan expressie
-Slechte lichaamstaal
-Angst voor spreken in het openbaar
-Onvoldoende kennis van het onderwerp
-Geen connectie met het publiek
-Gebrek aan structuur
-Te veel tekst of te technische inhoud
-Negatieve houding of gebrek aan enthousiasme
Het gebrek aan zelfvertrouwen en effectieve communicatietechnieken kan leiden tot onduidelijke boodschappen, verwarring en een gebrek aan draagvlak bij medewerkers. Hierdoor blijft de impact van hun leiderschap beperkt, wat de productiviteit, samenwerking en motivatie binnen het team negatief kan beïnvloeden.
Doel van de opleiding
De opleiding “Overtuigend spreken – spreken als een leider” is ontwikkeld om managers te helpen hun communicatievaardigheden te versterken en met meer zelfvertrouwen en overtuigingskracht te spreken.
In deze opleiding leer je hoe je snel en positief een verbinding maakt met je publiek.
We bespreken in detail de hoe we de hogervermelde oorzaken van het niet-overtuigend spreken kunnen aanpakken.
Verder behandelt de opleiding technieken voor het maken :
-van een sterke introductie
-het gebruik van lichaamstaal
-stemgebruik
-het structureren van je verhaal en
-het effectief afsluiten
Door deze technieken en vaardigheden onder de knie te krijgen, zul je je rustiger voelen, wat de band met jouw publiek en toehoorders aanzienlijk zal versterken.
Voor wie
Voor iedereen welke dient te spreken in het publiek zo het voor grote of kleine groepen.
Praktische info
☼ Hoe motiveren ?
Situering : Niets is zo moeilijk uw medewerkers te motiveren… en niets geeft zoveel voldoening te kunnen werken met gemotiveerde medewerkers….Vaak ontbreekt het aan inzicht in wat medewerkers écht motiveert en
☼ Elkaars gedrag voorspellen en beïnvloeden-Roos van Leary
Situering : Heb je al gemerkt dat ‘dezelfde’ persoon tov de een persoon een dominerende positie inneemt, doch tegenover iemand anders een ondergeschikte positie. Dit alles heeft de maken met het
☼ Communicatieve vaardigheden
Situering : Communiceren met anderen is moeilijk…. en oh toch zo noodzakelijk….We begrijpen elkaar niet altijd en de misverstanden zijn legio.Waarom komen we met die ene persoon wel en met die